SPANIEN 13/8-21/8 DEL I

I fredags så kom jag hem efter att ha spenderat en vecka i Torrevieja. En underbar lite mindre stad strax söder om den större Alicante i provinsen Valencia. Området kring staden var rätt torrt, men staden i sig var jävligt levande. Jag bodde med mitt fina sällskap på tre personer i en skön beläget lägenhet alldeles i närheten av stranden. Man promenerade bara i några minuter så möttes man av den underbara hettan och playan. Stranden hette "Playa del Cura" om jag minns rätt, och det var en vanlig sandstrand men sjukt varmt. Måste ha brännt mina fötter flera gånger när jag envisades med att gå på sandet istället för att använda tofflor. Det var rätt mycket människor på stranden, mycket spanjorer vilket gav orten sin glans. Det var inte som dom andra sketna turistorterna man varit på (Zakynthos, Rhodos) där man knappt mötte någon inhemsk person utan alla var turister. Här var det annorlunda, det var fler spanjorer än det var turister. Jag slapp den överdrivna existensen av engelsmän vilket alltid är trevligt. 

Torrevieja är en ort som erbjuder dig allt. Det finns mer eller mindre allt man kan önska sig och lite till. Den första kvällen jag kom till orten så välkomnades jag av mitt sällskap under vistelsen. Man lämnade bagaget och chillade en stund för att sen bege sig ut i den torreviejanska natten. Tog en skön promenad längst stranden och till glassbarerna. Jag hade hört så mycket om dom att förväntningarna var höga. Man kan väl säga att förväntningarna infriades då det fanns glassmaker som jag aldrig tidigare trodde existerade. Det fanns mer eller mindre glass i alla smaker man kan tänka sig förutom i bajssmak. Jag kommer ihåg att den första glassen jag åt var en glass som påminde mig om en chilensk efterrätt som jag hade smakat några månader tidigare och fallit för. Dulche de leche tror jag det heter, den kolakrämen som den består av. Hur som helst så var det i princip glass som hade gjorts av det, plus en del vaniljsglass sammansatt i en enda stor sockerbomb. Jag åt så mycket man kunde men i slutändan blev det för sött. 
Efter glassen så promenerade vi vidare till marknaden där det kollades in i de olika stånden som för det mesta drevs av marockaner. Där såldes det diverse olika saker, allt ifrån smycken till kläder till souvenirer. Det var skönt. Satte oss vid en bänk kanske det inte riktigt var, men hur som helst. Den var vit och såg ut att bestå av mindre bitar av porslin eller kakel. Allt kändes så surrealistiskt. Det var underbart, att vara där nere. Det tog mig från torsdags kvällen flera dagar innan jag förstod att jag faktiskt var i Spanien och att det inte var en dröm. Hur mobbat det än må låta. Efter det så hände det inte så mycket mer. Det blev en minst lika skön promenad hemåt.

Dagen efter så var det fredag. Då anordnas en stor marknad i staden, med massor av mat. Eftersom vi bodde i en lägenhet så behövdes det självfallet inhandlas mat som kunde ätas under veckan. Alla gav en del pengar som gick till matkassan. Bland annat så köptes det in oliver, som tydligen kallas för de "våldtagna". Det är oliver som fått inkörd dom där lite mindre saltgurkorna. Vet inte vad dom heter, men jag tror ni fattar vilka man menar. Det köptes in en del annat och vi begav oss hemåt igen. Vi spenderade hela förmiddagen sen på playan där det stektes som aldrig förr. Jag tror jag började få färg redan första dagen. Men jag var inte brun, utan mer åt beige hållet. Lite som en förrutnad äpple om något. Jag och min vän bestämde oss för att fucka ur. Så vi drog till bargatan på kvällen, där anhalten blev en uteservering där det dracks en drink var. Vi pratade om olika saker, och man skrattade åt varandras keffa skämt. Efter det så shotade man lite på Club OK har jag för mig att det hette. Sen anlände vi till anhalten för kvällen, Mondo Moondino. Där fuckades det ur rejält i ett par timmar. Speciellt till låten Diva Virtual med Don Omar, den ägde helt. Såg en dominikansk kvinna som var gravid men som såg ut o vara fräschare än många av brudarna där inne. Hennes unge kommer bli en riktig tung reaggeton fantast. Det dansades som sagt, och shotades lite. Sen så promenerade vi om jag minns rätt. Var rätt tankad den kvällen, båda var det. Men vad jag minns så promenerade vi och jag fick mig en guidad tur till de olika platserna sjuka grejer hade hänt som påminde min vän om de fina tider hon haft med sina vänner. Kom hem, däckade. 

Lördagen var soft den också. Det började självfallet med en gemensam frukost innan man drog mot playan. Stekte i flera timmar, medans planeringen för dagen lades ut. Bestämde oss för att dra till en plats strax utanför stadens centrum, som i princip kan beskrivas som ett enormt nöjesplats. Det fanns galleria, spelplatser, biograf och så vidare. Jag och min vän bestämde oss för att bowla. Det var bland det roligaste man gjort. Det var så sjukt länge sedan man hade bowlat, men ändå så spöade jag skitet ur henne. Dominerade henne totalt. Hahaha... Ne, hon var rätt duktig. Det svalkades med en iskall Cola medan vi spelade två rundor. Det bästa var att det kostade oss lite mer än 8 euro, vilket är fucked up. I Sverige kan bowling för en timme kosta 300 kronor. Whatever, efter bowlingen så spelade vi lite på en sån där hockeybord där jag utklassades totalt. Efteråt var det dags att fylla våra tabboshe magar så vi drog till KFC :D. Det var faktiskt första gången i mitt liv som jag åt där, och det var sjukt gott. Slaktade mina släktingar som aldrig förr, med lite batata och sköljde ner det med Pepsi. Sen så fanns det lite uppträdanden på det här platsen. Det var olika dans uppträdanden. Såg en vilsen "noshörning" springa utifrån biografen. Stackaren såg alldeles rädd och förvirrad ut. Det var en UNDERBAR kväll, ett av de jag kommer minnas för alltid. 


Om de andra dagarna skriver jag lite senare. Det kommer även bilder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0