ORTODOX PÅSK

Nu på söndag så är det dags för de ortodoxa kyrkorna att fira sin påsk. Varför vi firar lite senare än de västerländska kyrkorna är helt enkelt att vi följer en annan kalender. Svårare än så är det inte. Hursomhelst, så kommer man att mer eller mindre tvingas pimpa upp sig med en kostym för att sen med familjen röra sig mot vår kyrka belägen i Hallonbergen. Eftersom min morsa verkar tro hon är Guds ambassadör i Rinkeby så kommer vi vara där bland de första, men det är lika bra för efter en stund så börjar folket att strömma till och det blir svårt att andas. Jag driver inte, det är så många syrianer med guldkors och tjejer som pimpat upp sig som om de vore på dejt eller förväntar sig att prince Charming skall se dom, gilla deras utseende, deras gött o säga -- God damn hon vill jag gifta mig med och avla en massa Ninos och Bobbys ifrån att man kvävs.




I allafall. Det är alltså vår påsk nu på söndag, och man kommer mer eller mindre stöta på allt och alla inne i kyrkan. Allt ifrån släktingar, till bekanta till folk som leker bekanta med varandra. Fast att jag inte direkt går i kyrkan, så är påsken den högtid som man gillar bäst. Det är någonting i atmosfären, med rökelsen och så vidare. Jag känner mig alltid lugnt, när jag går in dit och möts av all rökelselukt och bön. Nåväl, nu blev man lite för mycket Enano av sig. Efter gudstjänsten så vet jag inte vad som händer, antingen drar man hemåt för att avnjuta en måltid. Eller så drar man till farmor eller nåt i den stilen.

Till de som firar, Glad Påsk - Christos Anesti 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0