VAD NYTT

Jag är inne på min tredje vecka på praktiken och det känns som att man börjar få en rutin med det här med undervisandet. Har sedan starten förra veckan hållit ett par lektioner nu kring kristnandet av det romerska imperiet och utvecklingen som skedde därefter, allt ifrån utvecklandet av två distinkta sfärer i Västrom kontra Östrom, till varför imperiet föll sönder i väst men klarade sig bättre i öst. Med andra ord försökt att konkretisera för eleverna det dom borde ha kännedom om inför nästa delmoment som kommer behandla islam-kristendom och kulturmötet där. Hur som helst så verkar åtminstone eleverna någolunda intresserade av det man sitter och predikar om. Eftersom jag är en stor bysantofil (vet att det är nördigt), så predikar jag såklart om storheten hos Bysans och det arv de lämnade efter sig. Då och då lyckas man konvertera någon ur elevskaran under lektionen till att dela ens nördiga intresse.


Nu imorgon så håller jag i två halvklass lektioner där dom bland annat skall få se en 20 minuter lång filmsnutt som behandlar det kristna romerska/bysantinska imperiet och sedan på fredag så håller jag min avslutade lektion som kommer bli typ den sjunde i raden. Känns faktiskt skönt att man fått pröva på att undervisa sjuor eftersom dom är en helt annan utmaning än niorna som jag undervisat tidigare. Man får lära sig att variera sig och lägga undervisningsnivån i samkläm med elevernas förmåga. Hur som helst har det varit lärorikt, det är väl det jag försöker få fram. Jag ser dock fram emot att återvända till högskolan, känna atmosfären, sitta och fika som en riktig chichi man i skolans kaféer. Jag vet, jag är nörd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0